Blåmandag, på en onsdag. Ja, hvorfor ikke? Jeg refererer til Coops Smak Forskjellen Blåmandag. Jeg slet litt med det, fikk ikke det helt store ut av den osten. Ikke noe galt, men ganske vanlig. Kanskje litt urettferdig for jeg hadde en del andre oster også, smakte vel litt av hvert.
Når det er sagt synes jeg det er et prisverdig initiativ fra Coops side, å prøve å gjøre noe mer ut av egne utvalgte oster (eller andre produkter) enn de tradisjonelle «Egne merker» produktene. De er jo et godt priskorrektiv til merkevarene. Det trenger både vi som forbrukere og leverandørene. Da kan vi gjøre bevisste valg.
Har ikke smakt så mange av Coop SF oster som de velger å forkorte det til på etiketten. Den fra Hemsegarden er nok den beste av de f[ jeg har smakt. Synes Coop kunne vært noe mer dristig og foreløpig er det vel ingen av ostene som er upasteurisert, for eksempel. Det hadde vært litt stas. Så får Coop korrigere meg om jeg tar feil der. Nå trenger ikke en ost være upasteurisert for å være god, det må sies. Bare se på Kraftkar.
Skal jeg si noe mer om Coop så er det at de kunne vært mer flinke til å selge ost fra norske gardsysterier. Coop er forbrukereid, det ynder de å fortelle oss, da kunne de ta litt mer ansvar for det som skjer ute i distriktene. Jo, jeg vet at Mega i Gudbrandsdalen selger Fjelldronning og på Tingvoll selger de sikkert Kraftkar. Og Smart Club, Coop det også, som skryter av å ha Norges beste ostedisk. Tøv fra ende til annen. Der har de ikke norsk ost utenom Eiker og Den Blinde ku. Ikke et vondt ord sagt om disse men spesielt spenstig er det ikke. Smart Club trenger en realitetsorientering.
Så altså et godt initiativ, men litt mer spenst kunne vært å ønske.