Året 2024 – et tilbakeblikk

Cheese

Da skriver vi 2025 og ingen vet vel helt sikkert hva som ligger foran oss. For egen del er jeg rimelig sikker på at det ikke blir like aktivt som året 2024, for det ble et veldig aktivt år. Først Berlin og Grüne Woche med Salgslaget. Har vært kritisk til hva Grüne Woche egentlig er og hvorfor Norge bruker så mange millioner på den messen år etter år. Jeg opplevde det som en reiselivsmesse samt salgsmesse for all mulig slags juggel. Vi ble servert en fantastisk lunsj på den norske standen og fikk en fin orientering. Så lurer jeg på om de turistene som velger Norge etter å ha besøkt den norsk standen finner igjen noe av den fantastiske maten når de kommer til Norge.

Mars brakte meg til Syd-Tyrol og Käsefestival sammen med Kompetansenettverket for lokalmatprodusenter. En liten men viktig festilval der vi hadde med brunost, gamalost og pultost som vi promoterte og solgte. Kokte mylse gjorde vi også. Den norske standen fikk masse oppmerksomhet og var på opptil flere italienske tv-kanaler. Og viktigst – de norske ostene fikk fantastisk mottakelse. Ny festival i mars 2026, så det er bare å forberede seg på å bli med.

I mai var det duket for rundtur med et kobbel ukrainske ystere som ville til Norge for å lære om ost generelt og ysting av brunost spesielt. De har et forhold til brunost og noen har kokt det som småskalaproduksjon i årevis. Nå ønsket de en mer formalisert innføring i prosessen. Jeg fikk gleden av å ta dem med rundt i Gudbrandsdalen før de ble overlevert til Aud Slettehaug og tatt med på vestlandstur som endte opp med brunostkurs i Aurland. Har også møtt noen av deltakerne i etterkant og smakt på brunostresultatene. Lovende.

I juni bar det tilbake til Italia og Roma med familien. Roma er fantastisk med mye god mat og mye å oppleve. Viktig å få med seg tips fra lokale og andre som kjenner byen, samt å bestille på forhånd – i hvert fall noen steder. Da unngår man turistfellene, og de er det mange av. Vi måtte også bade litt, så vi hadde noen dager i Lido di Ostria der ett av høydepunktene var å stå i kø for å handle sylfersk mozzarella.

August var måneden for to seterbesøk. Først kjekt besøk på Gurostølen i Hallingdal med gamalostkurs i regi av Kompetansenettverket i Vest og litt senere i måneden besøk på Braskerudsætra med mye god ost og ikke minst den gode samtalen. På sistnevnte sted ble jeg også introdusert til sur-prim.

September ble avsluttet med en ni-dagers tur til Georgia. Vi bodde en periode i Tbilisi i 1997 og har ikke vært tilbake siden. Det var på tide og hvilket gjensyn det ble. Fra kaukasusfjellene til rusletur i byen og se på bygården der vi bodde i sin tid. Alt det samme unntatt trærne utenfor som var nyplantet da vi bodde der og nå var blitt 27 år høyere. Gamle venner møtte vi også. Georgia har et fantastisk kjøkken og etter hvert fantastiske viner. På vinfronten har det skjedd mye positivt siden vi bodde der. Så må jeg innrømme at det er leit at den politiske retningen går feil vei – i strid med hva de yngre generasjonene vil ha. Partiet Georgisk drøm er ikke det, det er mer som et mareritt for folket og for landet. Vi var der noen uker før valget og da var alt stille og rolig. Ikke slik nå. Folket tar til gatene og noen roserevolusjon som sist tror jeg ikke det blir.

Oktober brakte meg til Spania og Jerez de la Frontera. Sherrybyen altså. Sherry blir av mange betraktet som gammeldags og noe bestemødrene drakk. Men sherry er så mye mer enn søt sør Bristol Cream på blå flaske tror jeg det var. Jeg anbefalte Amontillado til lagret Fanaost til en spanjol og han ble helt over seg av glede. Mye god vin og ditto mat ble det de tre dagene vi var der. Det er en reise verd. Husk at regionen er arnestedet for spansk tapas og Columella, han het Lucius Junius Moderatus Columella, var født i år 4 e.v.t. og døde rundt år 70. Han forfattet Romas mest kjente verk om landbruk. Veldig mange bind, hvorav ett omhandlet ysting og et annet vinmarkene i Jerez, blant annet hvordan de skulle ligge og beplantes.

Årets høydepunkt var vel likevel turen til Sør-Afrika. Alltid spennende å skulle arrangere en tur med åpen påmelding. Det koster jo litt å dra 12-13 dager så langt, men hvilken tur det ble. En god blanding av mat og vin, kultur, politikk og sosiale forhold, samt natur og flora. Det var godt å ha med to usedvanlig kompetente guider og turplanleggere med base i Cape Town. Det gjorde at vi kom steder og møtte folk vi aldri hadde kunnet få til på egen hånd. Og ostesmaking? Det ble det også. Ny tur i februar/mars 2026 – bare nevner det.

Året 2024 – et tilbakeblikk Read Post »

Nå er det snart jul igjen..

jul
God jul🎄

Jeg skal ikke filosofere for mye rundt temaet jul, men for de fleste av oss er det forbundet med glede. Gaver og god mat. Og ikke minst at når julefreden senker seg så har solen akkurat snudd. Jeg er ikke så glad i denne mørke kalde tiden, må jeg innrømme og derfor synes jeg alle lysene før jul er stas. Og at etter jul blir dagene bitte litt lenger for hver dag. Nå hørtes dette depressivt ut og slik er det ikke, trivselen er bare bedre i det lyse halvåret. Derfor var det også fantastisk å ha knappe to uker i Sør-Afrika i november. Neste tur blir jo i mars 2026, så akkurat tidpunktet på året har ikke samme effekt, men en fin tid uansett. Har vært i Sør-Afrika i mars så det vet jeg. Men nok om det. I nyhetsbrevet for desember har jeg skrevet litt om juleoster og hva som blir å finne på bordet her i huset. Imidlertid er det flere som er innom her enn som abonnerer på nyhetsbrevet fra OSTEPERLER. Bare å melde seg på, det kommer ca ett per måned så ikke noe jamming av mailboksen din.

, , ,

Nå er det snart jul igjen.. Read Post »

Hva vi spiste på Ate

Ate

Det blir ikke samme språklige swung over “Hva vi spiste på Ate” som på engelsk, må jeg innrømme. Men jeg er den første til å innrømme at tittelen var inspirert av tittelen på et blogginnlegg. Jeg ble så fascinert av tittelen da jeg først kom over da jeg gjorde “research” for OSTEPERLERs tur til Cape-området i Sør-Afrika. Så bare for å presisere, navnet på etablissementet er Ate. Det er ikke en restaurant, ikke engang en kafé. Du må vite om det, og du må bestille. Jeg tenkte jeg må dra dit en dag. At en dag skulle bli tirsdag nå i november allerede, hadde jeg ikke forestilt meg. I Cape Town altså, Sør-Afrika. Og for en godbit det var.

En spennende ny kulinarisk opplevelse for alle som var med OSTEPERLER på tur. Et dypdykk i Karoos mattradisjoner midt i hjertet av Cape Town! Dette ble muliggjort av den talentfulle Tania Olivier på Ate, som ikke bare delte med oss ​​tre generasjoners matlagingtradisjon i Karoo-stil, men krydret også opplevelsen med barndomshistorier. Det var en unik mulighet for oss og ga en dypere forståelse av hvordan det var å vokse opp og bo i hjertet av Karoo. Alt dette mens vi spiste utrolig god og autentisk mat forbedret med stil – ingen detaljer ble oversett. Vi gikk derfra gode og mette og hodet fylt av historier. Hun fikk oss til og med til å like Rooibos-te! Har du muligheten så anbefaler så absolutt et besøk på Ate. Men først må du komme deg til Sør-Afrika, og da kan du selvsagt bli med på OSTEPERLERs neste tur.

Hva vi spiste på Ate Read Post »

Kultosten Mont d’Or

Fransk Mont d’Or
Fransk Mont d’Or

Så er tiden her da, kultosten Mont d’Or har landet i alle norsk ostedisker med litt respekt for seg selv. Men som for så mye i Norge, den norske hovedregelen gjelder: Det er ikke så nøye. Jeg har ikke målt men ved små øyekast i sosiale medier så kan jeg tenke meg at 90 % av butikkene selger feil ost, rett og slett. I forhold til hva de sier i hvert fall. Jeg forstår jo at det er vanskelig å holde styr på dette her. Det finnes jo hele to Mont d’Or. En fransk og en sveitsisk. Så er det slik at de aller fleste selger den franske varianten, men reklamerer altså stort med at de selger den sveitsiske.

Vankunne eller “det er ikke så nøye”?

Bare for å klargjøre det med en gang, vankunne betyr: mangel på kunnskap og kommer fra norrønt “vankunni”. Er det vankunne som gjør det, eller er det så mye mer lettvint med Vacherin Mont d’Or enn Vacherin du Haut-Doubs som den osten de aller fleste selger faktisk heter? Jeg tenker at er du stolt over å selge ost så har du kunnskapen på plass og merker produktene riktig. Og det er ikke bare dagligvarekjedene som har det feil, det er også ostespesialer, i hvert fall etter hva de skriver på Instagram og slike steder. Så er det sikkert bare meg som er opptatt av slikt (og at brimost fra Undredal er laget av geitemelk – er den det?) Den er vel ystet av geitemyse, tilsatt noe geitemelk og kufløte. Det var en digresjon. En til: Nyt norsk-merkede varer har tidvis utenlandske råvarer i seg uten at man tar seg bryet med å gjøre noe med det. Forbrukerne kjenner vel ikke forskjell. Men dette har noe med tillit å gjøre. Så synes jeg problematikken rundt Nyt Norge er viktigere enn Mont d’Or- greia. Ja, og så, det er kun i Norge at Jarlsberg er en norsk ost, i resten av verden er Jarlsberg et norsk merke. Det er sikkert mange flere eksempler, selv uten å ha begynt på problematikken rundt navnsetting av diverse veganske produkter. Med unntak av dette med navnsetting av veganske produkter som er en internasjonal trend, så er nordmenn veldig omtrentlige.

Vacherin Mont d’Or vs Vacherin du Haut-Doubs

Vacherin Mont d’Or er sveitsisk, fra Vaud i sveitsiske Jura. Den er ystet av termisert kumelk. Vacherin du Haut-Doubs er fransk, fra Haut-Doubs i Jura og ystes av rå kumelk. Termisering av melken er et krav i Sveits, bruk av rå melk er et krav i Frankrike. Så er det selvsagt andre krav til ostene, begge har beskyttet opprinnelsesbetegnelse, AOP, så kravene er mange.

Et lite tips for alle dere som strever! Dette kan korrigeres meget enkelt. Den populære betegnelse for begge ostene er Mont d’Or. Så hvis bare Vacherin kuttes ut, så er det løst. Men selger du den sveitsiske varianten, da kan du jo bruke den ostens fulle navn, og det finnes butikker som har begge. Det går jo an å skrive Mont d’Or, og sette fransk eller tilsvarende sveitsisk foran eller bak. Og spør folk etter forskjellen, så er det enkle svaret termisert eller rå kumelk. Det fullstendige seminaret om forskjellene krever litt mer inngående studier.

Og til deg som er forbruker, neste gang du handler ost og ser at det står Vacherin Mont d’Or på label eller plakat, så kan du jo spørre om den er sveitsisk.

Været er hustrig ute, det blåser og er mørkt om kveldene så kjøp gjerne Mont d’Or, litt godt brød, kanskje noen cornichons og en flaske hvitvin eller noe godt alkoholfritt og kos deg.

Kultosten Mont d’Or Read Post »

Skroll til toppen